Stappenplan voor bewonersinitiatieven

Stap 1: Controleer de voorwaarden

De belangrijkste voorwaarde is dat de activiteit mensen bij elkaar brengt of wonen in Culemborg veiliger of leuker maakt. Het geld is niet bedoelt voor loonkosten, reiskosten, jubilea, excursies, cadeautjes en prijzen.

Wilt u een straatfeest of buurtbarbecue organiseren?  Dan kunt u daar één keer per twee jaar budget voor aanvragen. Het evenement moet voor minimaal 25 buren zijn. En u moet zoveel mogelijk milieuvriendelijke en herbruikbare materialen gebruiken.

Stap 2: Dien het idee in via het online formulier

Dien uw idee op tijd inexterne-link-icoon. Uw aanvraag gaat langs de adviesgroep Bewonersinitiatieven én het college. Dat kost tijd. Budget voor een straatfeest of barbecue vraagt u minimaal 10 werkdagen van tevoren aan.

U hebt de volgende informatie nodig bij uw aanvraag:

  • Wat u wilt doen, wanneer en voor wie;
  • Waarom uw idee bijdraagt aan ontmoeting of de buurt mooier maakt;
  • Geschatte kosten.

Stap 3: De adviesgroep Bewonersinitiatieven geeft advies aan de gemeente

Dit doen zij binnen een week na een vergadering. De adviesgroep vergadert in 2025 op:

VergaderdatumDeadline
2 september26 augustus
7 oktober30 september
18 november11 november
16 december9 december

Stap 4: De gemeente neemt binnen twee weken een besluit

Wij kunnen deze termijn met maximaal twee weken verlengen. Als er meer informatie nodig is om uw aanvraag te beoordelen, krijgt u twee weken de tijd voor het sturen van meer informatie. U krijgt uiteindelijk per brief te horen of wij uw aanvraag goedkeuren.

Stap 5: Uw initiatief vindt binnenkort plaats

Gefeliciteerd, uw aanvraag is goedgekeurd. We wensen u alvast veel plezier. We kijken er naar uit om te horen hoe het is gegaan en foto's te bekijken.

Vergeet niet om ook op tijd de juiste vergunningen te regelen. Weet u niet precies wat u moet regelen, neem dan contact op met de wijkmanager.

Stap 6: Stuur binnen vier weken een overzicht van de kosten

Binnen 4 weken na uw initiatief kunt u ons via een online formulier laten weten wat de uiteindelijke kosten waren. We horen ook graag hoe het gegaan is. U hebt de volgende informatie nodig:

  • Overzicht van de kosten;
  • Facturen of betaalbewijzen;
  • Foto’s of nieuwsartikelen over uw initiatief.

Heeft u geld over? Dan moet u dit teruggeven, zodat andere inwoners dit kunnen gebruiken.