Voorwaarden
Lees alle voorwaarden goed door voordat u geld aanvraagt. Zo voorkomt u teleurstelling en bespaart u tijd. Daarna kunt u via onderstaande knop direct naar het aanvraagformulier.
Algemene voorwaarden
Wie kan subsidie aanvragen?
U kunt subsidie aanvragen als:
- u in Culemborg woont;
- of een Culmborgse vereniging of stichting bent.
Hoeveel geld kan ik aanvragen?
- Maximaal € 2.000 per aanvraag.
- Voor straatfeesten en buurtbarbecues: maximaal € 200.
Waar mag ik het geld niet voor gebruiken?
De volgende kosten komen niet voor de subsidie in aanmerking:
- Loonkosten;
- Onvoorziene kosten;
- Reiskosten of vrijwilligersvergoedingen;
- Eten en drinken. Behalve als deelnemers het niet zelf kunnen betalen en het doel niet bereikt wordt.
- Aanschaf van materialen die u ook goedkoper kunt huren of die wij u in bruikleen kunnen geven;
- Prijzen die deelnemers kunnen winnen. Zoals prijzen voor bingo, kansspelen, spelletjes of sportwedstrijden;
- Kosten voor jubilea of excursies.
Waar moet een initiatief aan bijdragen?
Een initiatief moet bijdragen aan een van deze doelen:
- Meer contact en verbinding tussen bewoners.
- Een sterkere sociale band in de buurt.
- Meer zelfredzaamheid van bewoners.
- Minder eenzaamheid.
- Meer deelname aan het maatschappelijk leven.
- Een veiliger gevoel in de buurt.
- Een prettige en schone leefomgeving.
Straatfeesten en buurtbarbecues komen ook in aanmerking, maar onder speciale voorwaarden.
Ik wil hetzelfde idee nog een keer uitvoeren, mag dat?
Ja. U kunt maximaal drie jaar achter elkaar geld aanvragen voor hetzelfde initiatief. U moet ieder jaar opnieuw een aanvraag indienen. We zullen de aanvraag ieder jaar opnieuw beoordelen. U moet voor het tweede en derde jaar aangegeven hoe het initiatief uiteindelijk zonder ondersteuning verder kan.
Hoe ver van tevoren kan ik een aanvraag indienen?
Aanvragen kunnen maximaal 6 maanden van te voren worden ingediend.
Om welke redenen kan mijn aanvraag worden geweigerd?
De aanvraag kan geweigerd worden als:
- het initiatief niet voldoet aan de voorwaarden;
- het initiatief een politieke of religieuze doelstelling heeft;
- het initiatief betrekking heeft op privébelangen, commerciële belangen, verenigingsbelangen of de statutaire doelstellingen van een stichting;
- het initiatief niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning;
- de aanvraag niet op tijd is ingediend voor de vergadering van de Adviesgroep Bewonersinitiatieven;
- de informatie in de aanvraag niet compleet is;
- het initiatief al geheel of gedeeltelijk is uitgevoerd voordat de Adviesgroep Bewonersinitiatieven de aanvraag heeft beoordeeld;
- het initiatief gaat over aanpassingen in de openbare ruimte waarvoor de gemeente geen toestemming heeft gegeven
- het initiatief gaat over aanpassingen in de openbare ruimte en het vereiste beheer en onderhoud niet vooraf is gewaarborgd bij de gemeente;
- de vereiste vergunningen niet op tijd zijn aangevraagd en verstrekt;
- het initiatief een sponsoractie of crowdfunding betreft.
Moet ik ook zelf vergunningen regelen?
Ja, u bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd regelen van vergunningen wanneer deze nodig zijn. Neem contact met ons op als u niet weet wat nodig is.
Moet ik de bonnetjes en facturen bewaren?
Ja, u moet facturen, betaalbewijzen en andere relevante documenten minimaal één jaar bewaren. De gemeente kan hier naar aanleiding van een steekproef om vragen.
Voor hoeveel initiatieven is er subsidie beschikbaar?
Per jaar is er een budget van € 32.500 beschikbaar voor de ondersteuning van bewonersinitiatieven. Voor 2025 is er nog € 18.500 beschikbaar.
Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Wanneer het budget voor dat jaar helemaal op is, keuren we geen aanvragen meer goed. Dit zullen we op de website vermelden. Het aanvraagformulier zal dan niet beschikbaar zijn.
Extra voorwaarden voor straatfeesten en barbecues
Hoe vaak kan ik geld vragen?
Maximaal één keer per twee jaar voor dezelfde straat (of deel van de straat).
Hoeveel buren moeten er meedoen?
Het evenement moet voor minimaal 25 buren zijn uit dezelfde straat. En u moet dit gezamenlijk organiseren. Er mogen in totaal maximaal 100 mensen zijn.
Waar mag het straatfeest of de buurtbarbecue plaatsvinden?
Het moet plaatsvinden in openbaar gebied in Culemborg. Dus niet in uw eigen achtertuin.
Waar moet ik rekening mee houden als ik spullen ga kopen of huren?
Kijk eerst welke spullen u en uw buren al hebben en kunnen gebruiken. Wanneer u materialen aanschaft of huurt vinden we het belangrijk dat u probeert de kosten zo laag mogelijk te houden en dat u zoveel mogelijk milieuvriendelijke en herbruikbare materialen gebruikt.
Moet ik mijn straatfeest of buurtbarbecue nog ergens anders melden?
Ja, u moet uw straatfeest of buurtbarbecue ook melden via het online formulier Straatfeest melden. Doe dit tenminste 10 werkdagen voor uw evenement.
Gelden er ook voorwaarden voor geluid, verkeer, tijd en veiligheid?
Ja, deze vindt u op de pagina over straatfeesten en barbecues. Op diezelfde pagina moet u ook uw straatfeest of buurtbarbecue melden.