Hergebruik van overheidsinformatie

Bij het uitvoeren van onze taak maken we als overheid informatie. Deze informatie mogen natuurlijke personen of rechtspersonen ook gebruiken. Dit mag voor een ander doel dan het oorspronkelijke doel: commercieel of niet-commercieel. Dat noemen we ‘hergebruik van overheidsinformatie’. U kunt ons vragen informatie beschikbaar te stellen voor hergebruik.

Aanvragen

U doet via het online formulier een verzoek om hergebruik van overheidsinformatie. In het formulier geeft u aan:

  • waarover u informatie wilt hebben;
  • welke documenten u opnieuw wilt gebruiken;
  • hoe u de informatie wilt ontvangen.

We beslissen binnen 4 weken op uw verzoek. We kunnen deze termijn verlengen met 2 weken.  

Voorbeeld van hergebruik

Een voorbeeld: Het CBS heeft gegevens verzameld voor een bevolkingsonderzoek. Met dezelfde gegevens kunnen bedrijven hun afzetmarkt beter in kaart brengen. Dat zou dan hergebruik van overheidsinformatie zijn.

Voorwaarden

U kunt hergebruik van informatie aanvragen onder de volgende voorwaarden:

  • De informatie is openbaar op grond van de wet.
  • Het is informatie waarvan de gemeente de rechten heeft (bijvoorbeeld over de locatie van invalideparkeerplaatsen).
  • Het is geen informatie van onderwijs- en onderzoeksinstellingen.
  • De informatie bevat geen openbare persoonsgegevens die niet voor hergebruik bedoeld zijn (bijvoorbeeld informatie over personen die in registers zijn opgenomen).
  • De informatie kan van musea en bibliotheken komen, maar niet van andere culturele instellingen.
  • Het gaat niet om gedeelten van documenten die alleen logo’s, wapens of medailles bevatten.