inwoners gevonden en verloren voorwerpen

Gevonden en verloren voorwerpen

De gemeente heeft de afhandeling van gevonden en verloren voorwerpen overgenomen van de politie. U kunt gevonden of verloren voorwerpen tijdens de openingstijden van het stadskantoor aangeven bij de receptie van de gemeente.

Ik ben iets verloren, wat nu?

Dan kunt u dit melden bij de gemeente:

  • via een digitaal formulier voor verloren voorwerpen
  • U kunt ook naar het stadskantoor komen. De medewerker van de receptie gaat na of uw voorwerp gevonden is. Uw verlies wordt geregistreerd en voor een periode van drie maanden getoetst bij de gevonden voorwerpen. Er wordt binnen die drie maanden uitsluitend contact met u opgenomen, als uw voorwerp gevonden is. Natuurlijk kunt u het tussentijds ook zelf navragen bij de gemeente.

U kunt zelf alvast in het overzicht van gevonden voorwerpen kijken of uw verloren voorwerp gevonden en gemeld is.

Ik heb iets gevonden, wat nu?

Als u een voorwerp gevonden heeft, bent u volgens de wet verplicht om dit te melden. Dit kunt u melden bij de gemeente:

U kunt er voor kiezen om het voorwerp bij de gemeente in bewaring te geven. U mag het ook thuis bewaren. Dan
bent u verplicht het gevonden voorwerp minstens 1 jaar te bewaren. In sommige gevallen heeft u die keuze niet en vordert de gemeente het voorwerp. Wanneer u een voorwerp achterlaat of wanneer het voorwerp door de gemeente is gevorderd ontvangt u een bewijs van de melding.

Kan ik de rechtmatige eigenaar van een gevonden voorwerp worden?

Dat ligt eraan om wat voor voorwerp het gaat. In veel gevallen kan het wel. U kunt hierover contact opnemen met het de gemeente. Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met de gemeente, t. 0345 477 700 .