Dag van de Leerplicht

27 mrt 2019
Op de dag van de Leerplicht, 21 maart 2019, spraken vijftien middelbare scholieren van O.R.S. Lek en Linge, Koningin Wilhelmina College en leerplichtambtenaren met elkaar over wat het recht op onderwijs allemaal te bieden heeft.

Tijdens het ontbijt ging het gesprek over leerplicht of leerrecht. Naar school gaan, voelt dat als moeten of mogen? En wat als je het meer zelf zou mogen bepalen? Alles is bespreekbaar. Het leidt tot mooie, harmonieuze discussies waarin ze elkaar volop de ruimte geven en respect hebben voor elkaars standpunten.

De dag van de Leerplicht is bedacht door de leerplichtambtenaren. Om hun rol binnen het onderwijs onder de aandacht te brengen en vooral aan leerlingen uit te leggen. En natuurlijk: het aangaan van een open gesprek met middelbare scholieren over die rol.

Positief belonen

Enkele leerlingen geven dat school te streng is in het uitdelen van briefjes voor te laat komen. Laat staan de straf die daarvoor wordt opgelegd. Eerder op school moeten komen of nablijven is echt een te zware straf. Waarop een ander aanvult dat als je aangesproken wordt op gedrag zonder consequentie dat je dan niets verandert. Zo werkt dat dus.

Ook is het echt niet nodig om meteen een bericht aan ouders te sturen bij één keer te laat komen. Daar willen en kunnen ze best zelf op aangesproken worden.

Maar er wordt ook gesproken over belonen. Wat niet werkt in de ogen van de leerlingen is als je je huiswerk niet goed maakt, dat je dan als straf ook nog teksten moet gaan overschrijven. Dat kan beter geregeld worden door een extra punt te verdienen bij je toets als je goed en netjes je huiswerk bijhoudt en dat ook nog kunt laten zien. Daar heb je tenminste wat aan!

Toch maar leerplicht

Er wordt hard nagedacht over naar school gaan: is dat moeten of mogen? Gelukkig is dat voor de meeste leerlingen mogen, is het op school oké en valt leren best mee. Waar sommigen last van hebben is dat het altijd gaat om cijfers, gemiddelden en alles in het teken staat van slagen. Dat geeft druk en stress.

Maar de plicht om naar school te gaan afschaffen vindt de meerderheid geen goed idee. Dan zullen de klassen leger zijn en de lessen heb je nodig om alles te kunnen begrijpen. Wel mag het soms wat anders, gevarieerder en afwisselender. En ook de schooltijden mogen aangepast worden. Een kwartiertje later beginnen en een half uurtje eerder uit maakt het allemaal net iets leuker.

Betrokkenheid

Wethouder Collin Stolwijk is na afloop verrast. Hij heeft de bijeenkomst ingeleid, neemt volop deel aan het gesprek met de jongeren en is blij met zoveel betrokkenheid bij de jonge generatie. Hij prijst de jongeren voor hun inbreng en opbouwende houding.

De leerlingen gaan halverweg de ochtend weer naar school met een goed gevoel. Ze konden hun zegje doen en de leerplichtambtenaren hebben weer wat opgestoken.

dag van de leerplicht 2019.jpg

Auteur: 
gemeente Culemborg
Licentie: 
Copyright

Leerplichtambtenaren, de Culemborgse onderwijswethouder Collin Stolwijk, leerlingen, docenten van Koningin Wilhelmina College en O.R.S. Lek en Linge.