Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke kosten die u zelf niet kunt betalen. Iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen kan bijzondere bijstand aanvragen. Ook mensen met bijvoorbeeld een minimumloon of AOW-uitkering.

Waarom bijzondere bijstand?

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor kosten die bijzonder zijn en die u echt moet maken. Het gaat over kosten die niet dagelijks voorkomen en noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld kosten van een advocaat, sommige reiskosten en de kosten voor bewindvoering.

Wij beoordelen uw aanvraag op basis van uw persoonlijke en financiële situatie. De gemeente kijkt naar de volgende vragen:

  • Gaat u de kosten ook echt maken?
  • Zijn de kosten noodzakelijk (bijvoorbeeld om medische redenen waarbij er een urgentieverklaring is of een medische verklaring)?
  • Kunt u de kosten niet (geheel) zelf betalen?
  • Heeft u niet kunnen sparen?
  • Is er geen andere organisatie die de kosten betaalt?

Bijzondere bijstand is niet voor kosten die iedereen heeft, zoals huur, energielasten, telefoonkosten, kleding, kosten identiteitsbewijs en schade. Twijfelt u? Neemt u dan contact met ons op.

Voorwaarden

  • U moet in Culemborg wonen.
  • U krijgt bijzondere bijstand niet meer achteraf verstrekt. Let er daarom op dat u op tijd uw aanvraag indient bij de gemeente. Alleen kosten die u minder dan 3 maanden geleden moest maken worden vergoed. Voor kosten van bewindvoering gelden andere voorwaarden. Lees deze in onze beleidsregels bijzondere bijstandexterne-link-icoon.
  • Bijzondere bijstand is voor inwoners met een inkomen tot 110 % van de bijstandsnorm. Verdient u meer, dan moet u een deel van de extra kosten zelf bijdragen.
  • U krijgt geen bijzondere bijstand als u meer dan € 7.605,- bezit als u alleenstaand bent. Als echtpaar of alleenstaande ouder mag u niet meer dan € 15.210,- bezitten.
  • Als u rechtshulp nodig heeft, neemt u dan eerst contact op met het Juridisch Loket voor een gratis advies, voordat u een advocaat benadert. Zij verwijzen u door naar een advocaat. Ook krijgt u dan een  korting op de eigen bijdrage.

Aanvragen

U kunt bijzondere bijstand aanvragen via het online formulier of door het formulier te printen. Breng het ingevulde formulier en alle documenten naar het stadskantoor of verstuur deze per post naar:

Gemeente Culemborg
t.a.v. Sociaal Team Culemborg - afdeling bijzondere bijstand
Postbus 136
4100 AC Culemborg

Documenten die u mee moet sturen

Documenten over uw inkomen, vermogen en woonsituatie
  • Bewijs van de gemaakte kosten waarvoor u bijstand aanvraagt. Bijvoorbeeld facturen of een (pro forma) nota.

Documenten over uw inkomen:

  • Bewijsstukken van uw inkomen bij inkomen uit arbeid, UWV, AOW en pensioen. Bijvoorbeeld een loonstrook of een uitkeringsspecificatie van de laatste maand. Tenzij u inkomen wisselend is, dan van 3 maanden.
  • Bij alimentatie: echtscheidingsconvenant en/of ouderschapsplan.

Documenten over uw vermogen:

  • Kopie van uw bankafschriften van de afgelopen drie maanden van alle bankrekeningen die op uw naam staan.
  • Kopie bankafschriften van de afgelopen drie maanden van uw partner en die van uw minderjarige kinderen.
  • Kopie bankafschriften van spaarrekeningen, creditcardrekeningen en rekeningen in het buitenland.

Documenten over uw woonsituatie:

  • Zorgovereenkomst (wanneer u in een wooninstelling woont).
  • Beschikking eigen bijdrage CAK (wanneer u in een wooninstelling woont).
  • Huurcontract (wanneer u een woning of kamer huurt).
Documenten over de kosten van bewindvoering
  • Nota van de kosten
  • Bij eerste aanvraag bewindvoering: uitspraak rechtbank
  • Noodzakelijkheidsverklaring budgetbeheer van schuldhulpverlening
Documenten over advocaatkosten
  • Toevoeging Raad voor Rechtsbijstand
  • Rekening advocaat
  • Nota griffierechten
Documenten over medische kosten
  • Nota van de kosten
  • Vergoeding van uw zorgverzekering
  • Kopie polis zorgverzekering
Documenten over reiskosten

Wanneer u reiskosten heeft gemaakt voor een bezoek aan een gezinslid die is opgenomen in een zorginstelling/ziekenhuis:

  • Bewijs waaruit blijkt hoe lang iemand is opgenomen
  • Bewijs vervoer OV

Wanneer u reiskosten heeft gemaakt voor inburgering:

  • Bewijs vervoer OV
  • Bewijs inburgering

Wanneer u reiskosten heeft voor school:

  • Inschrijfformulier van school
  • Bevestiging afgesloten abonnement trein en/of bus
  • Bewijs betaling abonnement / 1e factuur 

Aanvragen door bewindvoerder

Als bewindvoerder kunt u namens de persoon die u begeleidt een aanvraag bijzondere bijstand indienen via een apart online formulierexterne-link-icoon. DigiD is daarbij niet nodig.

Vragen of hulp nodig?

Wilt u meer weten? Bel dan met afdeling bijzondere bijstand via telefoon 0345 477 800. We zijn bereikbaar op:

  • maandag en woensdag van 09.30 - 12.30 uur
  • vrijdag van 09.30 - 12.00 uur

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kunt u terecht bij de formulierenbrigade.