Aangifte levenloos geboren kind

Uw kind is levenloos geboren of heeft kort geleefd. Wij begrijpen deze verdrietige en zware tijd en daarom helpen wij u zo goed mogelijk om dit administratief te regelen. U doet hiervan aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. Heeft u (al eerder) aangifte gedaan maar is uw kind nog niet in de BRP geregistreerd? Dan kan dit alsnog, wanneer u maar wilt.

Hoe doet u aangifte?

Uw kind is levenloos geboren

Dan kunt u aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. De gemeente maakt ‘een akte van geboorte (levenloos)’ op.

Uw kind heeft kort geleefd

Is uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden? Dan doet u daar ook de aangifte van overlijden. Is uw kind in een andere gemeente is overleden? Dan doet u de aangifte van overlijden daar.

    Uw kind is lang geleden levenloos geboren of kort geleefd

    Als u hiervan toen geen aangifte hebt gedaan mag u dit alsnog doen. Is uw kind geboren in Culemborg? Maak dan een afspraak in Culemborg.

    Is er wel een akte van uw kind maar staat daar geen voornaam in? U mag dit nog laten aanpassen.

    Wie mogen aangifte doen?

    • één van de ouders
    • een uitvaartondernemer
    • iemand die bij de geboorte aanwezig was, bijvoorbeeld een vriend of familielid

    Meenemen naar uw afspraak

    • geldig identiteitsbewijs van degene die aangifte doet
    • verklaring van overlijden, afgegeven door de behandelend arts
    • B-envelop met daarin gegevens van de arts over uw levenloos geboren kind

    Registratie in de Basisregistratie Personen

    Heeft u (al eerder) aangifte gedaan maar is uw kind nog niet in de BRP geregistreerd? Dan kan dit alsnog, wanneer u maar wilt. Het maakt hierbij niet uit hoe lang geleden uw kind levenloos is geboren.  Is er nog geen akte opgemaakt dan moet dat in de gemeente waar het kind geboren is.

    Maak een afspraak om uw verzoek aan de balie te doen. Neem de volgende documenten mee naar uw afspraak:

    • Ingevuld formulier ‘Verzoek tot opnemen kind op persoonslijst in de BRP’ in;
    • Identiteitsbewijzen.