Briefadres aanvragen

Als u geen woonadres in Nederland hebt, kunt u zich inschrijven met een briefadres op het adres van iemand die u kent. Zo kunt u belangrijke post van de overheid en andere instanties toch ontvangen.
U vraagt een briefadres aan in de gemeente waar het briefadres is. Een aanvraag voor een briefadres kan alleen op afspraak. Bel hiervoor het stadskantoor.

Wanneer kan ik een briefadres krijgen?

Inschrijven op een briefadres is alleen mogelijk als een van de volgende situaties voor u geldt:

  • U hebt geen woonadres. Een tijdelijk logeeradres of een adres op een vakantiepark is geen reden voor een briefadres. U hoort zich dan in te schrijven op dat adres met een woonadres.
  • U woont in een zorginstelling (verpleeg- en/of verzorgingstehuis), gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
  • U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
  • Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is. De burgemeester beoordeelt of dit voor u geldt.

Voorwaarden

Het briefadres waar u zich inschrijft moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het moet een bestaand adres zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)externe-link-icoon.
  • Het moet een fysiek adres zijn. Een postbus (bijvoorbeeld van Post­NL) kan niet.
  • Het moet een woonadres zijn. Geen bedrijfspand. Uitzondering: u kunt wel het kantooradres van een blijf-van-mijn-lijf­huis of opvanghuis als briefadres gebruiken. Dat kan alleen als het kantoor op een ander adres zit dan de opvang.
  • Er moet iemand op het adres wonen en daar ingeschreven staan. Het mag dus geen leegstaande woning zijn.
  • Er mogen maximaal 2 personen een briefadres hebben op hetzelfde adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.
  • U kunt het briefadres maximaal 4 weken van tevoren aanvragen.
  • U staat als woningzoekende ingeschreven bij KleurrijkWonen.

Geldigheid

Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. U krijgt hier geen bericht van.